Sztuka dla sztuki | Art for Art's sake
wystawa indywidualna | solo show
curator: Stanisław Ruksza | curator: Stanisław Ruksza
27.04. - 22.06.2013
CSW Kronika | Kronika Centre for Contemporary Art, Bytom, PL
https://www.kronika.org.pl/wystawy/wystawy-2013/item/296-szymon-kobylarz-sztuka-dla-sztuki
21.10 - 26.11.2013
Galeria ŻAK | BRANICKA | ŻAK | BRANICKA Gallery, Berlin, DE
http://www.zak-branicka.com/en/exhibitions/szymon-kobylarz--art-for-arts-sake
fot. StudioFILMLOVE
curator: Stanisław Ruksza | curator: Stanisław Ruksza
27.04. - 22.06.2013
CSW Kronika | Kronika Centre for Contemporary Art, Bytom, PL
https://www.kronika.org.pl/wystawy/wystawy-2013/item/296-szymon-kobylarz-sztuka-dla-sztuki
21.10 - 26.11.2013
Galeria ŻAK | BRANICKA | ŻAK | BRANICKA Gallery, Berlin, DE
http://www.zak-branicka.com/en/exhibitions/szymon-kobylarz--art-for-arts-sake
fot. StudioFILMLOVE
Wystawa Sztuka dla sztuki Szymona Kobylarza składa się z kilkudziesięciu obrazów - akwarel z lat 2012-13. Artysta namalował hipotetyczne, wymyślone przez niego wystawy (utopijne, niemożliwe, prawdopodobne, niemające sensu), które mogą się odbyć w przestrzeni bytomskiej instytucji (choć nie tylko tam), jak i te zaproponowane przez kuratora - zaplanowane na najbliższe półtora roku, dzięki którym malarska fantazja poczeka na swoje realne odbicie lub przekreślenie wyobrażonego w rzeczywistej w przyszłości wystawie. To rodzaj postawienia zadania: "sprawdzian" wyobraźni.
Kobylarz rozpoczynał jako malarz, jednak w ostatnich latach dał się poznać głównie jako autor paranaukowych instalacji, a lęk przed silnym medium malarstwa zamieniał w pastisz przeniesionego do galerii sztuki fragmentu pracowni malarza w skali 1:1, w której artysta spał podczas wernisażu. Na wystawie w Kronice status malarstwa zamieni swoją rolę dekoracyjną na stricte funkcjonalną, ale zarazem taką, która jest w stanie generować rzeczywistość / ideę / nową sytuację. W Sztuce dla sztuki obrazy artysty posłużą wystawom innych artystów, kuratorów, galerii. Tekst towarzyszący wystawie w CSW Kronika w Bytomiu. |
The idea for his latest project was born in 2011, when Kobylarz made the "Magazynier" [Storehouse Attendant] installation at Kronika Gallery in Bytom. He used some of his previous works in constructing it, dismantling and reusing them as building materials. This sort of recycling or utilization of art was not only a way of cleaning out his storeroom, but also expressed a doubt of sorts: “I wonder about the sense in physically producing works of art”, says Kobylarz. He knows from experience that art chiefly exists in the social consciousness as reproductions, and that the dark visions of Walter Benjamin's "Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction" have been fully rendered—if not surpassed.
It is from these doubts precisely that his latest series has come about: "Art for Art's Sake". The title pertains to the nineteenth-century concept of "l’art pour l’art" introduced by the French literary group known as the Parnassians. This concept, stating that art ought to serve no aims other than itself, was swiftly adopted by art criticism. "Art for Art's Sake" is a series of pictures depicting the interiors of exhibitions that never took place. This happened for various reasons: either they were too expensive or too difficult to execute, or even, from a technical point of view, impossible to stage. There are also those that would have been simply too boring. None of this means that these exhibitions should be utterly forgotten. How beautiful are gallery interiors covered in dust, how melancholy is a museum with a labyrinth of empty showcases? And what if natural phenomena could be enclosed in a gallery space: a rainbow, aurora polaris or St. Elmo's fire? Text from Żak | Branicka Gallery exhibition. |