Niemcy nie przyszli | The Germans did not come
wystawa zbiorowa | group show
19.12.2014 – 23.2.2015
kurator: Michał Bieniek | curator: Michał Bieniek
Muzeum Współczesne Wrocław | Wroclaw Contemporary Museum
https://muzeumwspolczesne.pl/mww/wystawy/niemcy-nie-przyszli/
fot. M. Kujda
19.12.2014 – 23.2.2015
kurator: Michał Bieniek | curator: Michał Bieniek
Muzeum Współczesne Wrocław | Wroclaw Contemporary Museum
https://muzeumwspolczesne.pl/mww/wystawy/niemcy-nie-przyszli/
fot. M. Kujda
Wrocław, ze względu na złożoną przeszłość, przepełniony jest nałożonymi na siebie, różnorodnymi narracjami i przemilczeniami.
Tytuł wystawy „Niemcy nie przyszli” – odnosi się w przewrotny sposób do rozpowszechnionej wśród mieszkańców Wrocławia (jeszcze długo po wojnie) obawy o powrót do miasta Niemców i bezpośrednie tego następstwa – utratę majątku, przestrzeni życiowej, kolejne przesiedlenie. Nawiązuje także bezpośrednio do pracy znanego wrocławskiego artysty, Jerzego Kosałki, pt. „Demontaż”, z cyklu „Niemcy już przyszli”. Ta ironiczna realizacja przedstawia miniaturowych, niemieckich żołnierzy demontujących wrocławską Iglicę, która swego czasu stanowić miała architektoniczny symbol polskości i sukcesu władzy socjalistycznej w repolonizacji Ziem Odzyskanych. Wystawa pt. „Niemcy nie przyszli”, zbudowana wokół pojęć takich jak: pustka, wymazywanie, pamięć, obecność/nieobecność, zaprasza zwiedzającego do spojrzenia na miasto z innej perspektywy. Nie tylko wskazuje nowe tropy, ale i skłania odbiorcę do odszukania oraz podjęcia próby własnej interpretacji śladów przeszłości, z których większość na co dzień mijamy bezwiednie, w ogóle ich nie zauważając. |
Due to its complex past, Wrocław is a palimpsest of overlapping narratives and concealed facts.
The title of the exhibition at Wrocław Contemporary Museum makes a perverse reference to a widespread fear that accompanied the inhabitants of Wrocław (even many years after the war) that the Germans would return, which would lead to a loss of property, living space and consequently – another resettlement. It also draws directly on a work titled The Germans Have Come, from the Disassembly series, created by Jerzy Kosałka, a well-known artist from Wrocław. This ironic work shows tiny German soldiers dismantling the Spire – a gigantic 106-metre-tall propaganda monument that was supposed to illustrate the success of the socialist authorities of the People’s Republic of Poland in re-Polonising the ‘ancient Polish territories’ in western Poland. The exhibition will focus on issues such as emptiness, erasing, memory, presence/absence; it will invite the viewer to look at the city from a different perspective. Apart from suggesting new tropes, it will prompt the visitors to look for and interpret traces of the past, most of which we pass by without noticing them. |